Fornybarsamfunnet
Fornybar-
samfunnet
Fornybarsamfunnet er et tverrfaglig undervisningsopplegg for ungdomstrinnet som kombinerer rollespill, simulering og refleksjon for å engasjere elever i reelle problemstillinger rundt energi, naturressurser og klima.
Gjennom en digital simulering får elevene rollen som energiplanleggere i byen Forslandsdalen. De skal gjøre energisystemet mer bærekraftig og ta vanskelige valg som påvirker både klima, natur og mennesker. Underveis må de tenke kritisk, samarbeide og ta stilling til ulike dilemmaer.
Spillet er kun tilpasset nettbrett og PC.
Slik foregår undervisningen
Slik foregår under-
visningen
1. Faglig introduksjon
Elevene lærer om ulike energiformer, strømnett og hvordan energibruk påvirker miljø og samfunn – både lokalt og globalt. De blir også kjent med de viktigste dilemmaene i energiomstillingen, som handler om naturinngrep, energibehov, økonomi og sosial rettferdighet.
2. Simulering
Gjennom spillet bygger elevene sitt eget samfunn frem mot 2050 – så fornybart og bærekraftig som mulig. De tar valg om energikilder, infrastruktur og politikk, og ser konsekvensene av valgene i sanntid.
3. Refleksjon
Etter simuleringen diskuterer elevene hvordan valgene påvirket mennesker, natur og klima, og vurderer ulike løsninger i lys av bærekraftig utvikling.
4. Skriftlige oppgaver og rollespill
Elevene kan fordype seg videre gjennom skriftlige oppgaver eller rollespill. For eksempel ved å skrive en avisartikkel om en energitype, eller gjennomføre et rollespill som lar ulike interesser møtes i et folkemøte.
Veileder til lærere
Fornybarsamfunnet er et undervisningsopplegg der elevene får utforske hvordan energi preger samfunnet vårt, og hvilke dilemmaer som oppstår når vi skal balansere behov for strøm, naturvern, klima og lokalsamfunn. Opplegget er laget for å skape refleksjon, diskusjon og nysgjerrighet, ikke for å gi fasitsvar.
Gjennom korte filmer, en digital simulering og oppgaver i klassen får elevene mulighet til å bruke fagkunnskap i praksis, se sammenhenger mellom energi og hverdagsliv, og drøfte hvilke valg som kan og bør tas i et framtidig samfunn.
Undervisningsopplegget er tverrfaglig, og berører kompetansemål i norsk, samfunnsfag og naturfag.
Undervisningsopplegget legger til rette for aktiv læring, tverrfaglig arbeid og engasjement i dagsaktuelle samfunnsutfordringer. Spillet gir elevene mulighet til å bruke både fakta, følelser og egne vurderinger i møte med framtidens energidilemmaer.
Kilder brukt til utvikling av Fornybarsamfunnet
- NVE – Informasjon om energisystemet
- NVE – Kartlag
- SSB – Statistikk om energiforbruk i Norge
- Energifakta av Energidepartementet
- Tilnull av Norsk klimastiftelse
- Thema Consulting – Kunnskapsgrunnlag om energisystemet i Trøndelag
- Menon Economics – Ringvirkningsanalyse av kraftprosjekter i Nord-Norge
- Forskningssenteret for miljøvennlig energi NTRANS om framtidsbilder for fornybar energi
Øvrige bidragsytere og ressurspersoner
- Kirt x Thomsen – utvikler med kompetanse på energifeltet
- Arktis2030 – Midler til prosjekter som bidrar til å øke tempoet på den grønne omstillingen i Nordland, Troms og Finnmark
- Fageksperter fra energisektoren (Helgeland Kraft, Nordkraft og NTE)
- Testet av 10. klasse ved Leirfjord Barne- og Ungdomsskole